Computality
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

هل فعلا بتحب الكلية .... !!!؟؟

3 مشترك

هل فعلا بتحب الكلية .... !!!؟؟ Empty هل فعلا بتحب الكلية .... !!!؟؟

مُساهمة من طرف shiko السبت مارس 29, 2008 2:05 am

يا تري انت فعلا بتحب الكلية الى انت موجود فيها وحاسس ان ده كلن حلم بالنسبة لك وحققته لما دخلتها ولو فعلا بتحب كليتك هل بتحب القسم الى انت دخلته وبرده حاسس ان ده المجال الى كان نفسك تدخله ولو برده كده هل قادر تستفيد وحاسس انك هتتخرج معاك مجرد شهادة ولا حاجة هتساعدك فى حياتك وفى شغلك وهتباى دايما حابب مجال عملك وهتصر على انك تشتغل فى المجال الى انت دخلت فيه فى الكلية ولا الحال هيبأى زى ما هو عليه اننا بندخل الكليات عشان التنسيق عايز كده وبندخل الاقسام عشان الدرجات عايزة كده وطبعا الفهم من الدكاترة مش اد كده وبنتخرج يا مولاى كما خلقتنى وفى الاخر الى درسناه ولا بنستفيد منه اى حاجة فى الحياة العملية والشغل وكده ده غير اننا ممكن لو اشتغلنا يباى شغلنا ملهوش علاقة بمجالنا ولا بالكلية الى احنا فيها اساسا طب الوضع ده هيفضل كده لحد امتى وايه الحلول الى ممكن عملها عشان نغير ده اصل كده الموضوع فعبل يأزم بجد الواحد لما يحس انه حتى بيحب مجال دراسته الى هو فيها ومع ذلك بيلاقى انه مش فاهم حاجة منى الى بيدرسه ولو فهمه مبيحسش انه هيفيده وده فعلا الى بيحصل لان احنا مش بندرس الحاجة الى تفيدنا لما نتخرج يعنى مواد الرياضة الى بنخدها بنذكرها وننجح فيها بس ممكن تفيدنا بعد كده فى ايه ومواد الحاسب كل مادة بحس اننا بناخد المبادئ لسه ولو تعمقنا شوية بيباى الترم انتهى والمادة الى بعدها نبدأها من الاول بالمبادئ برده وشغ البرمجة واننا نباى مبرمجين كمبيوتر بعيد جدا عن الى بندرسه طبعا كل ده من وجهة نظري الشخصية ومن الى بشوفه واسمعه من الخرجيين الى اتخرجوا من نفس القسم طب هنفضل كده لحد امتى حد .... !!؟؟؟؟؟
shiko
shiko

المساهمات : 8

هل فعلا بتحب الكلية .... !!!؟؟ Empty رد: هل فعلا بتحب الكلية .... !!!؟؟

مُساهمة من طرف المُعاصر السبت مارس 29, 2008 3:16 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عن نفسي كنت اطمح ان التحق باحدى الكليات التي تُدرس بها علوم الحاسب و قد كان ذلك و الحمد لله .

نعم لم اجد كل ما كنت اطمح ان اجده فيها ولكن هذا افضل من ان ادرس في تخصصات ليس لها علاقى ابدا باهتماماتي

اتفق معك بان الكلية لا تعطى مقرر متكامل في لغه اي لغه . ولكن دعنا ننظر للوضع بشكل أخر . لنقل انها تعطينا مقدمه في كل لغه وعليك انت ان تختار ماذا تريد وفي ماذا تريد ان تتخصص وعليك انت ان تبحث عن المعلومة فهي لن تبحث عنك . هذه النظره افضل من نظرة التشاؤم وان الكلية لا تخرج مبرمجا محترفا لاننا بهذه الطريقة لن نحقق شئ ابدا .

انا احب مجال دراستي ولكن لا اعتمد على الكلية بشكل كامل كمصدر للتعليم و لا اعتبر تقديراتي في المواد هو تقدير معرفتي في هذه اللغة او تلك ولا اهتم لهذه التقديرات كثيرا ارى ان التعليم الذاتي من اهم الطرق لتحصيل المعرفه .

بخصوص العمل :
اذكر جيدا في احدى الندوات لاحد اعضاء هيئة التدريس ساله أحد الطلاب ماذا سنعمل بعد التخرج فاجابة " افتح محل اتاري " . affraid

ربما يكون هناك نوع من الصعوبه في ايجاد عمل مناسب في مجال دراستك و تخصصك و لكن هذا ليس سبب يجعلنا نصاب بالاحباط وبالتالي نتوقف .
المُعاصر
المُعاصر

المساهمات : 18

هل فعلا بتحب الكلية .... !!!؟؟ Empty رد: هل فعلا بتحب الكلية .... !!!؟؟

مُساهمة من طرف Mr.Pro السبت مارس 29, 2008 11:10 am

محل اتاري

لأ لأ مش للدرجادي يا راجل .. ممكن مثلاً تفتح سيبر

اهه الموضوع يكون راكب .. و تكتب عليه خريج علوم حاسب

............................................................................

5 جد بأه ... طيب

بالنسبه لمواد الكليه ففي لحقيقة عمر ما حد جوا الكليه هيشكر فيها بس انا لم سألت الناس اللي اتخرجت

واشتغلت قالولي

إنك بتاخد فالكلية حاجات انت مش مقدر هي أد إيه مهمة و اد إيه اصحاب الشغل

بيحترموك او بيقدروك و كمان انت بتكون فاهم عن غيرك في المجال دا

..........................................
دخلت الكلية و انت عوز تخشها

تم الاتفاق فيما بيننا (أنا واصحابي) إن كلية العلوم بالذات محدش بيكون عاوز يخشها

وبالأخص بتوع رياضة لأن كل وحد بيكون اللي عاوز يخش هندسة و اللي عاوز يخش حاسبات

وفي الآخر بتيجي في علوم Very Happy

..........................................
اما بالنسبه لموضوع الريضةاللي احنا بندرسها
فأنا اقتنعت مؤخراً إنها ليها لازمه لأننا لو دورنا على اساس كل حاجه في الحياة هتلاقيها رياضة

أو هتلاقي الرياضيات من أكثر علوم الحياة اللي ليها في كل حاجة و بصورة رئيسية

في علوم الحاسيب فلولا جبر بولي ما كناش عرفنا حاجات كتير و كمان البوابات المنطقية

وكمان انا سمعتها من حد كبير عندنا فالكلية ان كل واحد (من أعضاء هيئة التدريس )

على اد ماهو كويس في تخصصه ومبيعرفش يقرا معادلات ولا يحلها

يبقى هو كدا ناقصه كتيييييييييييير

بس مش عارف المشكلة في مين بالظبط

فينا كطلبه ولا في المنهج و لا في الدكاترة

بس انا برجح ان لمشكلة في طريقه توصيل المعلومة وطريقه ترتيبها

تحياتي
Mr.Pro
Mr.Pro

المساهمات : 46